Hobo blogg - 5 apr. 2019

Modeföretaget Grandpa inleder ett samarbete med Hobo Hotel i Stockholm.

Grandpa förvandlar en vacker yta i lobbyn till en inspirerande butik, och erbjuder där ett noga urval av livsstilsprodukter, kläder och accessoarer. Målgruppen är hotellgäster, turister och stockholmare som rör sig i innerstan.

“Retail-branschen förändras vilket skapar nya förutsättningar för både kunder och återförsäljare. Vi satsar på att vara ledande inom service, inspiration och atmosfär och därför vill vi tänka nytt, vara handlingskraftiga och möta kunden på nya platser.”, säger Helene Forsberg, VD på Grandpa. “Grandpa ska vara i framkant och det här är ett nytt sätt att jobba med retail som är inspirerande för kunden: vi skapar en omni-upplevelse och får visa ett urval av våra produkter fysiskt, samtidigt som alla produkter är lätt tillgängliga online.”

Jonas Pelz, grundare och ägare av Grandpa, tar vid: “Vår första affärsidé var ‘Vi ska vara mer än bara en butik’ och det är något vi fortfarande lever efter. När andra nu börjar pratar om kundupplevelser så ligger det redan i vårt DNA. Vår drivkraft är service och vi har alltid sett våra besökare som gäster, inte kunder. Vi tror att vårt utbud och vår syn på kundbemötande kan tillföra mycket till Hobo.”

Mattias Stengl, VD på Hobo, säger: “Samarbetet med Grandpa känns fantastiskt roligt och samtidigt helt självklart. Jag är övertygad om att den fysiska platsen kommer bli allt mer viktig i hur vi lever våra liv och att kombinera mat, dryck, boende, arbetsytor, kulturscen och nu också retail i samarbete med Grandpa känns fantastiskt roligt. Det sker en spännande utveckling i vår bransch, och genom samarbeten med andra aktörer ska vi vara med och leda den utvecklingen och våga göra saker på ett okonventionellt sätt – Grandpa x Hobo-samarbetet är ett bra exempel på det.”

Jonas fortsätter: ”I alla våra samarbeten måste det finnas ett win-win för alla parter. Vi samarbetar med aktörer och personer som “lirar” med Grandpa på flera plan; det ska vara kul och det ska finnas gemensamma beröringspunkter. Här stämmer det in till 100%. Vi bägge drivs av service och viljan att ge kunden något mer. Vi ser fram emot att jobba tillsammans och ge kunderna en inspirerande helhetsupplevelse!”

Butiken slår upp dörrarna torsdagen den 4:e april 2019 på adressen Brunkebergstorg 4 i Stockholm.

  • Hobo - Messenger
  • Hobo - Pinterest
  • Hobo - Google+
  • Hobo - Mail
Hobo blogg - 2 mar. 2020

Nu öppnar vi dörren till Stockholms nya matupplevelse

Nu lanseras det nya restaurangkonceptet XO som har örat mot gatstenen och tydliga influenser ifrån de karibiska öarna, inte minst Jamaica. Med nya kökschefen Kristian Smith vid rodret, som har bakgrund inom street food (Flippin’ Burgers, Lådan, Street Gastronomy), presenteras en ny smakflora som än så länge är ganska outforskad i Europa.

Den 2 mars slår vi upp dörrarna till stans nya matupplevelse, Restaurangen XO. Nyvärvade kocken Kristian Smith har ett passionerat förhållande till hur han tänker och skapar mat. Inspirationen kommer från Kristians ursprung med en jamaicansk pappa och svensk mamma kombinerat med en uppväxt i London. På vägen har hans erfarenheter och mod vågat utmana och utveckla tekniker och smakkombinationer som har tagit honom till det materbjudande som han idag har skapat för Hobo.

Med det nya konceptet vill Kristian höja ribban och öppna upp folks sinnen när det kommer till street food och samtidigt bjuda Stockholm på en ny smakpalett. Menyn kommer att vara föränderlig med inspiration från världens alla hörn, men med ett extra starkt fokus på det jamaicanska köket.

– Jag vill få så många som möjligt att upptäcka världen genom min matlagning. Att få sätta det jamaicanska köket i ett restaurangkoncept är en dröm som går i uppfyllelse. Jag har inte hållit tillbaka när det kommer till smak, kryddor och ursprung, men jag har förfinat många av de rätter som tidigare endast serverats ur till exempel en food truck eller en jerk hut längs vägrenen. Samtidigt kommer de som ätit genuin jamaicansk mat att känna sig hemma, säger Kristian Smith, kökschef.

Maten har fått mycket omtanke och kommer att serveras opretentiöst med långkok och fermenteringar som respektlöst får dela plats i olika bowls. Grytor och serveringar på bordet som delas av flera. På menyn finns allt från Jamaican Jerk till Beef Patties och Roti. Det är inte bara vad som kommer att serveras utan även hur, som skapar ett signum för Hobos nya erbjudande.

– Vi går från att servera traditionsenlig frukost, lunch och middag till att sömlöst servera mat och dryck från klockan 07.00 till sent. Idag äter man när man är hungrig och på det sätt som passar in i ens schema vilket kan vara stående, sittande vid sitt skrivbord eller på språng, säger Lotta Brattin, General Manager. 

Det nya matkonceptet på Hobo Hotel öppnar den 2 mars. Det finns 21 bokningsbara bord och alltid några platser för walk-ins. Restaurangen har också genomgått ett ansiktslyft där man har skapat en innergårdskänsla med långbänkar, växtlighet och ljus som passar bra när många skall dela mat.

Boka ditt bord här.

  • Hobo - Messenger
  • Hobo - Pinterest
  • Hobo - Google+
  • Hobo - Mail